Co oznacza PRND? tryby pracy automatycznej skrzyni biegów i oznaczenia

Co oznacza PRND? tryby pracy automatycznej skrzyni biegów i oznaczenia

Jeżeli jeździsz dużo w trybie miejskim i denerwuje Cię częsta zmiana biegów a chcesz zmienić samochód na nowy, wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, tylko masz obawy związane z  obsługą, koniecznie przeczytaj nasze uwagi.

 Bez stresu!!!, to tylko obawy przed tym, czego jeszcze nie znasz, przed czymś nowym. W rzeczywistości obsługa skrzyni automatycznej ogranicza się tylko do poznania jego podstawowych trybów pracy i używania ich w zalecanych sytuacjach. Poniżej kilka wyjasnień i wskazówek, co oznacza tajemnicze PRND przy lewarku automatu i jakie są jego podstawowe tryby pracy.

Oznaczenia na automatycznej skrzyni biegów

Na początek trochę podstaw, bez których nie posuniemy się do przudu. Poznaj kilka prostych oznaczeń które znajdziesz przy lewarku zmiany biegów oraz ich znaczenie.

P – tryb parkingowy, który wybieramy tylko podczas całkowitego postoju pojazdu. Bardzo istotne jest to, aby nie wrzucić tego trybu podczas jazdy, ponieważ możemy w ten sposób uszkodzić automat.

R – tryb cofania, jak sama nazwa wskazuje, wybieramy, gdy chcemy cofać. Podobnie jak tryb parkingowy nie może być ustawiany podczas jazdy. Należy całkiem zatrzymać pojazd przed wrzuceniem trybu R - cofania.

N – tryb neutralny, który podczas jazdy pojazdu nie załącza pracy silnika. Możemy go użyć na przykład, gdy konieczne będzie holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Nigdy jednak nie holuj pojazdu dłużej niż zalecane przez większość producentów 50km. Podobnie jak tryb postojowy i wsteczny, tak i tryb neutralny nie powinien być załączany podczas jazdy, ani dłuższych postojów.

D – tryb jazdy do przodu, jest podstawowym przełożeniem, które najefektowniej wykorzystuje zalety automatu. To właśnie w tym ustawieniu oprogramowanie ASB automatycznie dostosowuje i zmienia biegi w zależności do pracy silnika.

Na rynku znajdziemy także automaty wyposażone w dodatkowe tryby pracy. Jednym z ciekawszych z nich jest WINTER MODE, znany jako tryb zimowy w automatycznej skrzyni biegów, który stosujemy wyłącznie podczas trudnych warunków zimowych. Przełożenie to określane jest często jako specjalne i oznaczane literką W.
W pojazdach sportowych możemy spotkać także tryb S, czyli sportowy. Służy on do zmiany biegów przy większych obrotach motoru.

Unikaj kosztownych błędów!

Wielu kierowców podczas pierwszej przygody z automatyczną skrzynią biegów może ją uszkodzić. Dzieje się tak głównie dlatego, że niewielu z nas poświęca czas na zapoznanie się z zaleceniami producenta urządzenia. Dlatego zawsze na wstępie przeczytajmy instrukcję obsługi, ponieważ każda naprawa automatycznej skrzyni biegów może być kosztowna. Poniżej przedstawiam kilka pryncypiów, które pomogą Państwu zacząć jazdę z automatem trochę pewniej i nie narazić go na awarię.

    Trybów pracy automatu zawsze używaj zgodnie z ich przeznaczeniem.
    Kategorycznie nie włączaj trybu postoju, neutralnego lub cofania podczas jazdy do przodu z dużą prędkością.
    Pamiętaj, aby nie holować pojazdu w trybie neutralnym dalej niż do 50 km. Zachowaj zalecaną przez producentów prędkość, do 50 km/h.
    Nigdy nie używaj trybów specjalnych jak zimowy lub sportowy, do jazdy w naturalnych warunkach drogowych.
    Jeżeli nie masz pewności lub stosownej wiedzy, staraj się nie eksperymentować z pracą automatu podczas jazdy. Może to być nie tylko niebezpieczne dla samego urządzenia, ale i dla Ciebie oraz Twoich pasażerów.
    Zapoznaj się z ważnymi zalecaniami producenta, dotyczącymi prawidłowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów.
    Wykonuj profilaktyczne przeglądy, dbaj o właściwy poziom oleju i chłodzenie automatu.

Choć każdy automat jest inny, to głównie od Ciebie drogi kierowco, zależy, jak długo Twoja skrzynia biegów będzie pracować prawidłowo i jak duże będzie zużycie paliwa.