Jazda samochodem z automatyczną skrzynią podczas zimy

Jazda samochodem z automatyczną skrzynią podczas zimy

Podstawowe pytanie w jaki sposób korzystać z automatycznej skrzyni biegów zimą, aby nie narazić pojazdu na uszkodzenie oraz siebie i innych kierujących na niebezpieczeństwo?
Poniżej kilka ważnych kwestii w które warto się zaopatrzyć w celu osiągnięcia korzyści w postaci bezproblemowej eksploatacji pojazdu bez awarii.



Uślizg kół

Przede wszystkim powinniśmy dążyć za wszelką cenę do zminimalizowania ryzyka uślizgu kół i docelowo brócenia pojazdu tyłem do kierunku jazdy. Zmiana kierunku obrotu kół może poważnie uszkodzić naszą automatyczną skrzynię biegów. Ratunkiem może być wrzucenie tryb neutralnego lub po prostu zatrzymać obrót kół hamulcem (co prawda grozi to dalszym dalszym uślizgiem kół i brakiem kontroli nad pojazdem). Niektórzy kierowcy, zwłaszcza Ci starsi stażem doradzają by dodatkowo obciążyć tył pojazdu (silnik i inne ciężkie podzespoły znajdują się najczęściej w przedniej części) i w ten sposób poprawić trakcję.

Ruszanie

Przy ruszaniu delikatnie używamy gazu. Przy okazji przypominamy aby przy konieczności wydostania się z luźnego śniegu nie używać opcji Drive, w takim wypadku lepiej skorzystać z opcji blokowania przełożenia, np. na 1 lub 2. W przeciwnym razie przegrzejemy i w efekcie uszkodzimy skrzynię.

Hamowanie silnikiem

Szczególną uwagę należy zwrócić na wzniesieniach. Hamowanie silnikiem w trakcie jazdy po oblodzonej drodze może zakończyć się kolizją. Postępujmy ostrożnie utrzymująć odpowiednią odległość i bezpieczną prędkość. Jeżeli posiadamy tryb zimowy W(inter) włączmy go, pamiętając jednak że przewidziany jest do jazdy w rzeczywiście śliskich warunkach. Tryb zimowy powoduje poprawę trakcji w trakcie ruszania i hamowania na oblodzonej nawierzchni. Jednocześnie zdecydowanie pogarasza on osiągi auta, powoduje większe zużycie paliwa i obciążenie przekładni. Tryb ten zupełnie nie nadaje się np. do wydostania auta z śnieżnej zaspy. W niektórych autach jest on automatycznie rozłączany po osiągnięciu określonej prędkości.

Na koniec rada ogólna. Jazda automatem zimą wcale nie musi być obciążona większym ryzykiem. Należy jedynie przestrzegać ogólnych zasad bezpieczeństwa. A więc zadbajmy o stan techniczny pojazdu, w szczególności pamiętając o odpowiednich oponach zimowych. A przede wszystkim myślmy i starajmy się przewidywać rozwój sytuacji na drodze.