Naprawiać automatyczną skrzynię, czy wymienić ją na używaną?

Naprawiać automatyczną skrzynię, czy wymienić ją na używaną?

To wbrew pozorom bardzo trudne pytanie, bo nie wiemy w jakim stanie będzie używana skrzynia. A musimy pamiętać, że profesjonalny zakład naprawczy zleci zakup takiej skrzyni właścicielowi pojazdu i na jego odpowiedzialność.

To wbrew pozorom bardzo trudne pytanie, bo nie wiemy w jakim stanie będzie używana skrzynia. A musimy pamiętać, że profesjonalny zakład naprawczy zleci zakup takiej skrzyni właścicielowi pojazdu i na jego odpowiedzialność.Dodam, iż jeżeli okaże się, że dostarczona część jest niesprawna to należy liczyć się z dodatkowymi kosztami związanymi z powtórnym demontażem i wysyłką produktu do gwaranta – obecnie ruletka. Niestety czasem nie mamy wyboru bo wartość auta to 4000 zł, a cena naprawy skrzyni to 5500 zł, gdzie używaną można kupić za 800 zł i co w tedy?  Wtedy należy poświęcić czas na znalezienie produktu w jak najlepszym stanie, najlepiej z pojazdu jeżdżącego.
W odpowiedzi na powyższe pytanie, w bardzo dużym stopniu pomoże dokładna  diagnostyka automatycznej skrzyni biegów i rzetelna wycena kosztów naprawy.
A jak taka usługa wygląda? Jest to dwuetapowy proces – diagnostyka, a następnie ewentualna naprawa. W pierwszym etapie wykonujemy testy interfejsem diagnostycznym, test drogowy, sprawdzenie połączeń elektrycznych, poziomu i jakości oleju weryfikacja dokumentacji technicznej. Tak przeprowadzona weryfikacja pomaga nam wstępnie aczkolwiek stosunkowo dokładnie określić, jak bardzo skrzynia jest uszkodzona. Następnie jest ona demontowana i rozkładana celem dokładnej i ostatecznej weryfikacji i wyceny. Jeżeli klient decyduje się na naprawę, to uszkodzone elementy wymieniane są na nowe, a skrzynia zostaje założona i zamontowana do auta. Czasem po takiej interwencji należy przeprowadzić jeszcze stosowne adaptacje.
Gorzej jeżeli okazuje się, że naprawa przewyższy wartość rynkową pojazdu i musimy podjąć ryzyko zakupu  skrzyni używanej. Z doświadczenia mogę stwierdzić, iż na dziesięć kupionych używanych tego typu części  2-3 szt. są uszkodzone lub zużyte w znacznym stopniu. Dużym problemem jest również brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia osób sprzedających skrzynie używane co powoduje, że do warsztatu trafia na wymianę produkt podobny do oryginalnego, aczkolwiek nie nadający się do montażu np. do silnika diesel / benzyna. Dodatkowo mogę podpowiedzieć, że jeżeli ktoś sprzedaje produkt tzw. regenerowany to już powinna nam się zaświecić czerwona lampka, czy wszystko jest w porządku? Bo po co ktoś regenerował, a teraz sprzedaje? Złośliwy powie, aby zarobić, ale czy na pewno? Przy tym wątku należy podjąć bardzo istotną kwestię, a mianowicie:  regeneracja skrzyni biegów. To bardzo często mylne stwierdzenie, bo naprawa to nie do końca regeneracja. Podczas naprawy skrzyni wymieniamy jej uszkodzoną część lub części, ale nie wszystkie! Tak więc, jeżeli uszkodzi nam się sprzęgło hydrokinetyczne, to na nie udzielamy gwarancji, a nie na np. sterownik, który pozostał stary ze względu na fakt bycia sprawnym podczas naprawy. Jeżeli chcielibyśmy zregenerować całą skrzynie na nowych podzespołach, to okazałoby się, że taniej jest kupić nową. Tak więc ostrożnie z używaniem terminologii regeneracja automatycznej skrzyni biegów.

Życząc  bez awaryjnego użytkowania automatycznych skrzyń biegów zapraszam do ich konserwacji, terminowej wymiany oleju i filtra.