Nasze porady dotyczące skrzyń automatycznych i napraw pojazdów

Ciekawoski, nasze opinie i porady

Zasady prawidłowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów

Zasady prawidłowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów

Podstawowe porady w zakresie obsługi pojazdu z automatyczną skrzynią biegów

 By posiąść podstawowe zasady poprawnego użytkowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów w pierwszej kolejności należy przeczytać zalecenia z instrukcji obsługi. Producent pojazdu powinien umieścić w niej wszystkie niezbędne zalecenia, które umożliwią nam długą i bezproblemową eksploatację. Z jednym bardzo ważną uwagą - nie ufajmy w zapis dotyczący braku konieczności wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Może sprawdza się to w trakcie eksploatacji na autostradzie, gdzie na jednym biegu można pokonać wiele kilometrów. Niestety, użytkując samochód w ruchu lokalnym lub w mieście, nasza skrzynia biegów wykonuje dziesiątki zmian przełożeń, dopasowując się do bieżącej sytuacji na drodze. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest na tyle szerokim zagadnieniem że na pewno będziemy jeszcze o tym wiele razy pisać.

W trakcie eksploatacji trzeba przestrzegać podstawowych zaleceń, znanych choćby z użytkowania samochodów wyposażonymi w turbodoładowanie. Na pewno krótko po uruchomieniu silnika, nie ruszamy z pełną mocą. Ruszajmy raczej spokojnie, dając skrzyni i olejowi w niej czas na rozgrzanie się, olej hydrauliczny zostanie prawidłowo rozprowadzony po całej skrzyni biegów i dopiero wtedy korzystajmy w pełni z możliwości samochodu.

W czasie eksploatacji dbajmy by skrzyni zwyczajnie nie przegrzać. Przegrzanie jest możliwe np. gdy w trakcie jazdy zapragniemy “wrzucić luz” (opcja oznaczona literą N), wówczas chociaż silnik nadal pracuje, w skrzyni gwałtownie spada ciśnienie oleju. Dlatego nie należy używać trybu N w czasie jazdy.

Przegrzanie skrzyni jest również możliwe np. przy próbie wydostania pojazdu z kopnego piasku lub śniegu z użyciem opcji D. Jeśli to możliwe to należy wówczas zablokować skrzynię w przełożeniu numer 1.

Ciągnięcie przyczepy - zwłaszcza gdy udajemy się w teren górzysty. Jeśli tylko mamy możliwość korzystajmy z blokowania biegów. To samo wykorzystujmy przy zjazdach. Jeżeli będziemy używać opcji Drive samochód będzie się nadmiernie rozpędzał a w efekcie my przegrzejemy hamulce.

No i na koniec ostatnia rada. Przychodzi  czasami taka zła chwila kiedy nasz samochód nagle odmawia posłuszeństwa. Nie holujmy go. Lepiej wydać kilkaset złotych na lawetę niż doprowadzić do uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów przez tradycyjne holowanie.